Mi-am petrecut toată ziua de miercuri la Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie. A fost ultima zi din proiectul Academia Curajului respectiv locul unde se strâng o mie de basarabeni săptămânal, tocmai bun pentru a ne exersa tehnicile recent învăţate.

Deşi mai fusesem şi cu o săptămână în urmă la depunerea de cetăţenii, cu Elena, o prietenă din Chişinău, şi mai fusesem de câteva ori anterior, cu alţi prieteni din stânga Prutului, de data asta am reuşit să mă înfurii cel mai mult…
În locul acela, pe strada Blănari, lângă Club A sau Argentin (pentru cunoscătorii Bucureştiului) s-au strâns laolaltă multe din tipologiile umane pe care le dispreţuiesc:
– Omul tăcut, speriat, care are impresia că dacă vorbeşte la cameră săvârşeşte o crimă, pentru care va avea de suferit toată viaţa, prostit de comunism;
– jandarmii aroganţi, gata să umfle pe oricine nu stă întocmai conform indicaţiilor lor (având în vedere îndoctrinarea legată de jandarmerie care se face în Basarabia, poate era mai bine de găsit altă formă de menţinere a ordinii publice în acel loc, mai ales că jandarmii nu erau în stare să oprească specula cu locuri care era în floare);
– intermediarii care îi jupuiau de vii pe doritorii de cetăţenie română: 20 de lei moldoveneşti ca să îşi capsezi actele, lucru care nici măcar nu era necesar, 30 de euro un bon de ordine cu numele tău pe el, javre speculante care fac bani de pe urma oamenilor săraci şi de pe lăcomia bodyguarzilor de la intrare cu care sunt mână în mână;


– funcţionarul român (despre care cred că Mihai Vakulovschi spunea că nu îi numeşte dobitoci pentru că aşa jigneşte săracele animale) care nu şi-ar mişca în viaţa lui fundul de pe scaun, şi care odată cu încheierea programului nu ştie cum să fugă mai repede acasă, neţinând cont că sunt oameni veniţi de la sute de kilometri pentru o simplă informaţie de la ei (la telefon sau email nu se deranjează să răspundă);

Dimineaţa părea destul de liniştită, până a venit un intermediar la mine să-mi zică să nu care cumva să filmez cum se tranzacţionează banii în zonă sau cum se procedează cu bonurile. Pe mă-ta boule, filmez pe cine vreau, sunt la mine în ţară şi nu mă poţi ameninţa cum poţi face cu săracii oameni veniţi să îşi recapete ce li s-a furat în 1940.

Pe la 15.00, când programul era pe sfârşite, lumea a început să se agite şi adevărate drame să se joace în faţa ochilor mei.
Primul om pe care nu am putut să nu îl ajut a fost Gicu Gavrilă, din satul Brânza, raionul Cahul. Citiţi cu atenţie povestea omului: venit a doua oară la Bucureşti, data trecută nu reuşise să prindă rând, acum venise de marţi seara să ia bon. A dormit în maşină noaptea şi acum spera că în sfârşit va reuşi să afle care e stadiul dosarului său, depusese deja de peste un an la consulatul de la Chişinău şi vroia să ştie când i se aprobă. Acuma, la 23 de ani cât are, mă gândesc că avea ce să facă cu banii daţi pe drum şi cu timpul pierdut să vină de la Cahul la Bucureşti. Am auzit că sunt fete frumoase pe la Cahul, că oamenii pe acolo sunt agricultori de seamă, oare chiar era aşa greu să i se răspundă la un email? Sau să intre de prima oară când venise.

Panicat că e deja târziu şi iar i se zice să vină săptămâna viitoare, omul ne ascultă şi face o plăngere în care îşi spune păsul. Acuma, unde să o depună, că cerbeii de la poartă de la Certo Security îi spun că Autoritatea primeşte doar 100 de plângeri pe zi, şi deja s-a depăsit numărul(trist, foarte trist….). Ghenadie Brega, ca jurnalist la JurnalTV, cere să vină cineva responsabil cu relaţia cu presa şi într-un final, pe la 16.30 apare o tanti care era purtătoarea de cuvânt, începe să îndruge scuze, despre cum sunt ei „doar” 40 de funcţionari şi cum s-au mutat de o săptămână (s-au mutat în realitate de 3, dar ce mai contează?). Şi tanti asta îmbrăcată toată în roşu cheamă un funcţionar, care trebuie să îi rezolve problema lui Gicu al nostru. Gicu a intrat şi a ieşit în 3 minute: 1 minut i-a luat să intre, 1 minut a durat să îi spună funcţionarul de pe calculator în ce stadiu se află dosarul lui şi un minut să iasă, numai că atât timp cât ne zbăteam pentru cazul lui, am mai văzut şi alte cazuri…
Tot a doua săptămână venise şi o domnişoară, tot din Cahul, care nu e primită să depună jurământul pentru că idioţii îi scriseseră Căuşeni în loc de Cahul în hârtia de confirmare. Tot ce trebuia să facă era să îi îndrepte greşeala un funcţionar. După 2 nopţi nedormite, nu a mai avut puterea să ţipe după un funcţionar, paznicii nu au lăsat-o să treacă, şi colegii de „rutieră” au obligat-o să meargă acasă, că era deja târziu şi „aşteptăm 16 oamini dupâ tini făi fatâ”. Mai erau mulţi care nu au reuşit să-şi depună dosarul, şi care probabil vor reveni miercurea viitoare.

Eu le-am dat numărul meu de telefon în caz că au nevoie de ajutor, mi-am cerut scuze pentu comportamentul funcţionarilor, am încercat să fac puţin scandal pentru Gicu, la care jandarmii m-au luat să mă legitimeze pentru „că instigi” şi am rămas cu un gust tare amar…
În felul în care primesc cetăţenia română, fraţii de peste Prut mai rău devin anti-români, decât pro-români, domnule „preşedinte al tuturor românilor” Traian Băsescu. Nu îi mai minţiti că le daţi 10 mii de cetăţenii pe lună, nu mai speriaţi Vestul degeaba dacă nu sunteţi în stare măcar un ghişeu de informaţii să puneţi la intrarea unei instituţii de stat creată la ordinul Dumneavoastră. Valabil şi pentru domnul Predoiu de la Justiţie şi pentru domnul Baconschi de la Externe: domnilor, funcţionarii care sunt sub conducerea Dumneavoastra reprezintă interfaţa prin care basarabenii interacţionează cu România. Puneţi-i la muncă, puneşi-i să zâmbească şi să ajute oamenii!!!

Aş fi vrut să pun la sfârşitul acestui articol melodia „Cereţi-vă drepturile” cântată de 1-Q Sapro, militantă, pe fondul evenimentelor de la 7 aprilie 2009 dar cum la postarea anterioară am pus o poză din „Ferma animalelor”, mi se pare mai bună următoarea fabulă, a celor de la Planeta Moldova:

Comentarii
  1. serhio spune:

    asha o intebare, George. Parca vad ca esti unul din noii golani. Mii curios, cine e autorul logoului „Basarabia – Pamant Romanesc”?

    Cremea ca ala sa nu stie geografia si istoria, ok, insa din o gramada de nebuni ce participa la mitinguri sub acest steag nu se gaseste macar vreunul care sa atraga atentia ca pe harta e Republica Moldova, atashata Romaniei, si nicidecum Basarabia.

    Sau voua va e totuna?🙂

  2. George spune:

    Salut Serhio!
    Ai aici lamuririle de rigoare:
    http://www.romanism.net/harta-campaniei-basarabia-pamant-romanesc.html
    daca e ceva neclar te rog sa imi scrii.

  3. serhio spune:

    Pai, da, am citit. De ce nu scrieti ca „Republica Moldova” – Pamant Romanesc?

  4. serhio spune:

    Ati ingobat si Transnitria acolo, „o mana de tineri” pai, trebuie de scris acolo „suntem o mana de tineri” ce inca nu am terminat liceul si am desenat Republica Moldova, am scris Basarabia, pentru ca vrem sa unim cu Romania nu Basarabia, care ii putem mulge denumirea de „Romanesc” cu toate ca in Romania nu a fost decat 24 de ani.

    Da unde ati bagat si Transnitria? Taare multa minte mai aveti. O mana de tineri ati fost in 2006. Ati mulrdarit toti peretii de shizofrenia voastra, si ce, acum sunteti mai multi?

  5. serhio spune:

    🙂 esti tu anticomunist.

    Ia zi-mi, ce fapte „comuniste” a facut PCRM. Stii ca exprestii Bancii Mondiala au clasat Moldova locul 8 in lume dupa prograsul de reforme liberale (Top 10 Reformer Award).

    Stii ca The Banker-ul britanic a clasat RM pe locul 5 in statele lumii ce resista cel mai bine la criza mondiala?

    „AntiComunist”… Of, mai baete. Drept ca tineri sunteti, si „dotati”, ca de altfel, in loc de a murdari paretii, v-ati fi apucat de studii.

    • George spune:

      Prietene retard, de acum încolo nu îmi voi mai pierde timpul cu tine, vroiam doar să te asigur de înalta mea apreciere pentru felul în care vorbeşti limba română.

      • serhio spune:

        sa stii ca imi place raspunsul. imi plac oameni pragmatici si care vb putin, si mai mult fac.
        Insa yo am dat cateva enunturi, la care nu ai raspuns, probabil, deoarece nu ai ce.
        Si pa cand tu ma consideri, probabil zombat (de aici vine retard), sa stii ca consider asta ca lipsa (fondata de altfel) de argumente.

        Esti tanar, esti „under influence”, insa un om intelept si nu spune niciodata nebunului ca e nebun, sau retardului ca e retard.

        Deci, cum vezi, din intelepti te-am exclus😉

  6. George spune:

    Sunteţi acolo în Moldova de peste Prut nişte români rupţi în cur de sărăcie şi de îndoctrinare iar tu îmi scrii că voi rezistaţi cel mai bine la criza mondială.

    Du-te amice şi plimbă vaca, mulţumesc încă odată că acorzi importanţa cuvenită mie şi campaniei Basarabia pământ românesc :))

Lasă un răspuns

