Dragi moldoveni,

Posted: 5 Noiembrie 2010 in Basarabia mon amour
Etichete:, , , , ,

Vă scrie un muntean, de la sute de kilometri distanţă, mai exact din Bucureşti. Am 24 de ani, timp în care mi-am făcut mulţi prieteni de peste Prut.

Vă scriu astăzi pentru că nu mai suport, trebuie să vă spun ce gândesc. Tocmai mi-am pierdut trei ore din viaţă la un notar, făcând o invitaţie pentru un prieten din raionul Floreşti. Nu e prima oară când fac invitaţii pentru viză, dar azi v-am spus, chiar m-am săturat de pierdut vremea.

Sunt tânar, nu am timp să pierd, în trei ore mă puteam întâlni cu o fată, puteam să citesc o carte sau să încep să lucrez la propria afacere… Şi pierderea de timp nu se opreşte aici: fac drumul Bucureşti-Chişinău în 8 ore, când fără această graniţă absurdă aş face 6 ore. Îmi place mult să cunosc oamenii din Moldova de peste Prut şi vreau să îi invit şi la mine acasă fără să stea să piardă ore şi zile la ambasada română. Şi ei sunt tineri ca şi mine şi nu au vreme…

Alte dăţi am fost să depun pentru moldoveni actele necesare obţinerii cazierului românesc. Cazierul ăsta, o simplă hârtie ştampilată, e necesar ca să poţi depune actele pentru cetăţenia română. Şi aici pierzi destul de mult timp, du-te plăteşte taxa într-o parte, du-te ia timbrul din altă parte, depune actele apoi mergi la poliţie.

Mă deranjează atitudinea funcţionarilor de la noi. Nu ştiu fraţilor câţi dintre voi aţi avut de-a face cu ei, nu vă pot dori decât să nu vi se intersecteze calea cu vreun funcţionar. Dacă aţi avut totuşi ghinionul să-i întâlniţi, îmi cer scuze eu pentru ei, cu noi se comportă la fel…. Nu ne reprezintă, cum nu ne reprezintă nici politicienii. Sunt sigur că nici pe voi!

Un alt lucru care mă supără când depun de caziere e că toată treaba asta costă 4 euro şi ceva ore pierdute. Ei bine, se găseşte o specie de om din Basarabia, a cărei singură patrie e LEUL (nu contează, românesc, moldovenesc, leu să fie) şi al cărui singur Dumnezeu e BANUL. Ei bine, oamenii ăştia profită de faptul că alţi fraţi moldoveni nu au cunoştinţe printre oamenii din Bucureşti şi le cer câte 30 de euro pentru o asemenea hârtie.

Şi de ce sunt aşa nervos? Păi la ce ne trebuie nouă toată prostologia asta cu două state care vorbesc aceeaşi limbă? Nouă, oamenilor simpli, nu cred că ne face decât probleme, în schimb pe politicieni îi avantajează tare mult. Ar mai avea ei funcţiile de azi fără graniţă la Prut??? Ei bine, eu şi alţi prieteni ai mei nu vor să vadă Prutul sugrumat de sârmă ghimpată, noi credem că Prutul trebuie să fie loc de grătare în zile cu soare, loc de întâlnire şi voie bună între fraţi. Nu suntem „fascişti” nu vrem să obligăm pe cineva să facă ceva împotriva voinţei lui, nu suntem precum ruşii. Vrem doar să trăim în condiţii normale şi de respect unii faţă de alţii. De ce ne dorim asta? Tocmai pentru că printre liceenii şi studenţii veniţi la studii în România am descoperit tineri ca şi noi, ce vorbesc aceeaşi limbă, gândesc la fel, au suflet bun şi nu ezită să ne sară în ajutor când avem nevoie.

De exemplu Ana, din Ungheni, care acum învaţă în Ardeal, la Cluj, a scris un articol despre sârma de pe Prut. Îmi permit să vă arăt şi vouă un pasaj din articol:

” Un râu care înseamnă o frontieră de sânge între două state cu aceiaşi oameni, despărţiţi doar de greşelile trecutului. 300 de metri până la Prut, asta e distanţa de la casa unde m-am născut până la graniţă. Am crescut pe malul stâng al Prutului, şi m-am uitat deseori printre ”gratii ghimpate” la celălalt mal. Straniu, dar niciodată nu am văzut nimic diferit ”dincolo”. Era acelaşi pământ, acelaşi cer, aceeaşi natură. De ce? O întrebare care a apărut în mintea mea târziu, având vaga iluzie că totuşi suntem state diferite şi frontiera trebuie într-un fel sau altul însemnată- DAR, niciodată cu sârmă ghimpată. Noi, cei din generaţia ’89, nu am apucat nimic din comunismul sovietic. Noi aveam doar câteva luni când părinţii noştri au reînceput să vorbească în limba română şi au renunţat la chirilică. Noi abia de stăteam pe umerii taţilor când au trecut cu dor Podul de Flori. Noi am crescut în oraşe româneşti. Comunismul instaurat nu a însemnat mare lucru pentru adolescentul din noi, am privit cu o oarecare indignare la buchetele de flori pe care le primea Voronin după ce câştigase primul mandat. Nu am spus nimic, pentru că nu aveam nimic de spus. Era o putere fictivă care s-a înrădăcinat în mintea oamenilor noştri de acasă timp de 8 ani. În a noastră, a tinerilor- niciodată. Noi nu aveam cum să înţelegem sistemul, am prins o istorie sănătoasă în şcoală, probabil acesta a fost motivul. Şi astăzi, tineri studenţi prin oraşele româneşti de pretutindeni, analizăm şi ne cunoaştem trecutul şi lumea în care am trăit ani în şir. O analizăm şi o privim cu ochi răi. Vrem să schimbăm. Şi totuşi o sârmă care a zgâriat adânc malul stâng al Prutului a lăsat o cicatrice grea în istorie. O sârmă care a strămutat amintirile copiilor ce au crescut lângă Prut. Am fost oare izolaţi? Ni s-a luat oare ceva din trecut?”

Tare îmi place ce a scris Ana… Şi ca ea mai sunt mulţi prieteni de peste Prut… Dincolo de calcule politice, de interesele ruseşti, de dorinţa unora de a ne ţine dezbinaţi în ţări mici, deci slabe şi uşor de manipulat, suntem noi, fraţilor. Încercăm să ducem o viaţă normală, să ne facem un viitor împreună, fără graniţe, fără vameşi, fără invitaţii, cu viitorul în faţă.

Închei aici această scrisoare,
Un român din Bucureşti care vă iubeşte şi vă va iubi mereu…

-apărut în numărul 1 al revistei Pentru Adevăr
Comentarii
  1. Dan spune:

    George noi suntem cei care am scos sîrma ghimpată de pe Prut. Generația noastră este cea care va scoate ghimpii ăștia de peste tot. Tinerii nu au timp, dar trebuie să aibă răbdare și înțelepciune!

  2. vasea spune:

    esti un romin adevarat eu cu toate ca am inima de romin si mi au furat identitate si acum sunt moldovean dar eu ma simt romin cind aud imnu desteaptate romine imi dau lacrimile numai un om cu identitatea romana furata stie cei durerea de tara rominia te iubesc

Lasă un răspuns

