Am citit un pic supărat articolul UNIREA MAI ESTE OARE O OPȚIUNE, scris de sora mea în ale simțirii românești, Lilia Cazacu.
Probabil l-aș fi citit mai detașat un pic dacă poza aleasă să ilustreze articolul nu era cu un hanorac Basarabia pământ românesc, cu un mărțișor pe el, obicei comun pentru cele două maluri ale Prutului.
Probabil l-aș fi citit mai detașat dacă ultimii 5 ani nu aș fi trăit zi de zi. Probabil și somnul mi-ar fi fost mai liniștit anii ăștia fără să știu că undeva, mult prea aproape de noi, sunt niște oameni a căror identitate este călcată în picioare.

Nu sunt extremist, nu sunt naționalist, poate nu sunt nici măcar patriot. Sunt un simplu român, pentru unii radical când spun că NU AVEM VOIE SĂ VORBIM DECÂT DE DOUĂ STATE VREMELNIC DESPĂRȚITE, CARE MAI DEVREME SAU MAI TÂRZIU SE VOR UNI.

În jurul nostru sunt mulți idioți. Au fost, sunt și vor fi. Să nu avem impresia că în 1918 populația era de o factură intelectuală sau spirituală mai de soi. Să nu aibă românii din Basarabia senzația că noi am fi altceva. Ne trăim limitele, lovindu-ne involuntar unii de alții zi de zi, fie că suntem la București sau la Chișinău.
Să nu crezi, Lilia, și toți cei care citiți aceste rânduri, că o să gândesc altfel mâine. Nu avem voie decât să privim înainte, cu speranța că ceea ce pare imposibil va fi posibil dacă nu mâine, cel târziu răspoimâine. Sunt un român care nu va uita de Basarabia până va intra în pământ iar dacă și dincolo va exista unul care crede la fel ca mine, atunci lupta nu e dusă în van.

Atitudinile defetiste nu aduc beneficii cauzei noastre și cu asta am pus punct, mai bine ne-am apuca de treabă.

Tot săptămâna trecută am fost la aniversarea unei asociații care mie îmi este dragă, Liga Studenților Basarabeni din București, care a împlinit 2 ani. Mulți mi-au zis acolo că am fost pesimist, nu prea văd unde e pesimismul, vă las pe voi să judecați:

Ne vedem pe 27 martie la Chișinău!

Comentarii
  1. Lulu spune:

    George, pe mine, sincer, mă uimește că oamenii care au citit articolul meu n-au simțit partea ironică, metaforică, subtilă a ceea ce am vrut să transmit. Vreau să clarific un lucru din capl locului – eu sunt româncă până în adâncul sufletului, iar unirea dintre cele două maluri de Prut ar fi unul din visele mele. Articolul meu a fost scris într-un moment de supărare, după lungi și interminabile reproșuri din partea „fraților” români de aici, din Suceava, care ne scot ochii de ceva vreme că beneficiem de bursele statului român fără să le merităm, că suntem rusificați până în măduva oaselor, că promovăm moldovenismul etc. În aceste condiții mă întreb – românii din actuala Românie oare chiar își doresc o unire cu frații basarabeni? Am încercat să mă postez de fiecare parte a baricadei și să încerc să privesc prin ochii ambelor categorii: pro și contra unirii.
    Eu știu la fel de bine ca mulți alții că Basarabia este pământ românesc. Nu mai sunt însă la fel de sigură cât de românească este Basarabia astăzi. Astăzi când nimeni nu ne pune pistolul la tâmplă și nu ne deportează în Siberia, iar noi, moldovenii, o dăm tot înainte cu moldovenismul, vorbim o limbă păsărească, „înfrumusețată” cu rusisme… Cum să fie posibilă unirea când moldovenii nu au conștiință identitară, respect pentru propria limbă și pentru etnia lor?

  2. George spune:

    Pe tine nu te-aș fi bănuit niciodată că ești altceva decât româncă mândră.

    Vezi că de partea asta a baricadei suntem puțini, tot mai puțini ca să ne mai punem în alte poziții decât suntem. Ar trebui să găsim explicații chiar și pentru cei mai săraci cu duhul dintre noi, dar de pe o poziție de superioritate, pentru că dacă ajungem noi la gândirea măldăvanului tembel sau a suceveanului manelizat, nu am făcut nimic.

    Qui prodest?

  3. Romulus spune:

    Ar fi nevoie de un Marghiloman, de un Ernest Broşteanu. Că dacă stai să faci referendum… toată lumea se codeşte. Trebuie lideri. În 1918 ei au existat. Şi mai era şi o situaţie disperată: în 1918 nu era vreme de şovăiala: ori armata română şi unirea, ori masacrele sovieticilor. Acum, vremuri moi, fundul în două luntre…

Lasă un răspuns

